Kalbak-Tash

Kalbak-Tash is een uniek complex van oude rotstekeningen en ligt in het gebied van Ongudai, op 723 km van het begin van de Chuiskiy trakt. Op de rotsen van Kalbak-Tash vind men een buitengewoon waardevolle en continue registratie van de menselijke expressieve beeldtaal in de Altai regio, de eerste tekeningen zijn gedateerd op het derde millennium voor Christus tot aan het eind van de Turkse periode. De naam “kalbak-Tash” is vertaald uit het Altaian als een ‘platte steen “. Meer dan 5000 rotstekeningen zijn gemaakt op de platte rotsen van de heuvel die het dal van de rivier Chuya domineert.
De rotstekeningen komen hier als enkele tekening, maar ook als groep voor met een verhalende compositie. Deze tekeningen omvatten realistisch en makkelijk te herkennen dieren, alsmede 80 gemakkelijk te onderscheiden menselijke personen; maar ook dieren die vanuit een overduidelijk fantastische karakter, en antropomorfe vormen moeten zijn voortgekomen. Ook figuren die uit de tradities van godsdienst, uit mythes, en vanuit epische poëzie zijn ontstaan. De tekeningen worden in de rotsen gekerfd met stenen of metalen gereedschap en met behulp van verschillende technieken.

Aan de hand van de verschillende beelden en gebruikte technieken is door wetenschappers vastgesteld in welke periode de verschillende tekeningen van Kalbak-Tach zijn gecreëerd:

  • De Neolithische periode (6000-4000 voor Christus) – grote figuren van dieren, zoals herten, geiten, kamelen.

  • Eneolithic-Bronstijd (3000-1000 voor Christus) – de grootste groep van foto’s – mannelijke en vrouwelijke figuren, wagens en karren getrokken door ossen, veedrijvers en strijders, fantastische roofdieren en huisdieren.

  • Scythian tijdperk (800-300 v Christus) – rotstekeningen met taferelen van de jacht op herten, evenals vele dieren – geiten, wolven, honden en katachtige roofdieren.

  • Oude Turkse era (700-1000 AD) – jachttaferelen, interessante tekeningen van wilde stieren en beren, Turkse runeninscripties.

Een van de meest interessante taferelen is de groep van mannen met paddenstoelvormige hoeden en een soort staart of taille-pak. Op de borst van ieder figuur is een vierkant zichtbaar, wat de plaats kan aangeven waar de ziel gezien wordt. Boven de figuren met de hoeden is het gemakkelijk om een ​​enorm beest te zien met een enorme muil met grote tanden en een lange staart. Volgens één versie,  is dit monster een verslinder van de zielen, die eerst gereinigd dienen te worden alvorens naar de bovenwereld te kunnen gaan.

Een andere interessante plek is een toevluchtsoord voor vrouwen waar ze de goden vroegen hen kinderen te geven. Een groot deel van de schematische afbeeldingen tonen vrouwen die vragen om een kind te krijgen, zwanger te zijn en te bevallen.

Kalbak-Tash is altijd een heilige plaats geweest voor de mensen die hier wonen, en nog.

Kalbak-Tash is een uniek complex van oude rotstekeningen en ligt in het gebied van Ongudai, op 723 km van het begin van de Chuiskiy trakt. Op de rotsen van Kalbak-Tash vind men een buitengewoon waardevolle en continue registratie van de menselijke expressieve beeldtaal in de Altai regio, de eerste tekeningen zijn gedateerd op het derde millennium voor Christus tot aan het eind van de Turkse periode. De naam “kalbak-Tash” is vertaald uit het Altaian als een ‘platte steen “. Meer dan 5000 rotstekeningen zijn gemaakt op de platte rotsen van de heuvel die het dal van de rivier Chuya domineert.
De rotstekeningen komen hier als enkele tekening, maar ook als groep voor met een verhalende compositie. Deze tekeningen omvatten realistisch en makkelijk te herkennen dieren, alsmede 80 gemakkelijk te onderscheiden menselijke personen; maar ook dieren die vanuit een overduidelijk fantastische karakter, en antropomorfe vormen moeten zijn voortgekomen. Ook figuren die uit de tradities van godsdienst, uit mythes, en vanuit epische poëzie zijn ontstaan. De tekeningen worden in de rotsen gekerfd met stenen of metalen gereedschap en met behulp van verschillende technieken.

Aan de hand van de verschillende beelden en gebruikte technieken is door wetenschappers vastgesteld in welke periode de verschillende tekeningen van Kalbak-Tach zijn gecreëerd:

  • De Neolithische periode (6000-4000 voor Christus) – grote figuren van dieren, zoals herten, geiten, kamelen.

  • Eneolithic-Bronstijd (3000-1000 voor Christus) – de grootste groep van foto’s – mannelijke en vrouwelijke figuren, wagens en karren getrokken door ossen, veedrijvers en strijders, fantastische roofdieren en huisdieren.

  • Scythian tijdperk (800-300 v Christus) – rotstekeningen met taferelen van de jacht op herten, evenals vele dieren – geiten, wolven, honden en katachtige roofdieren.

  • Oude Turkse era (700-1000 AD) – jachttaferelen, interessante tekeningen van wilde stieren en beren, Turkse runeninscripties.

Een van de meest interessante taferelen is de groep van mannen met paddenstoelvormige hoeden en een soort staart of taille-pak. Op de borst van ieder figuur is een vierkant zichtbaar, wat de plaats kan aangeven waar de ziel gezien wordt. Boven de figuren met de hoeden is het gemakkelijk om een ​​enorm beest te zien met een enorme muil met grote tanden en een lange staart. Volgens één versie,  is dit monster een verslinder van de zielen, die eerst gereinigd dienen te worden alvorens naar de bovenwereld te kunnen gaan.

Een andere interessante plek is een toevluchtsoord voor vrouwen waar ze de goden vroegen hen kinderen te geven. Een groot deel van de schematische afbeeldingen tonen vrouwen die vragen om een kind te krijgen, zwanger te zijn en te bevallen.

Kalbak-Tash is altijd een heilige plaats geweest voor de mensen die hier wonen, en nog.

Kaichi Travel

Avontuurlijke en Natuurreizen naar Altai - één van de mooiste plaatsen in Siberië.

© 2023 by Kaichi Travel

Contact

tel.: +7 913 232 05 99

e-mail: [email protected]