Hoe we de UAZ verbouwd hebben. Backstage

nov 23, 2017

In het voorjaar van 2017 hebben we besloten om een UAZ Buhanka te kopen omdat ons bedrijf groeit en we niet afhankelijk wilden zijn van autoverhuurbedrijven. UAZ is een Russische 4WD bus met goede off-road eigenschappen maar meestal is het interieur slecht en zeker niet comfortabel. Het idee was om een tweedehands bus te kopen en dan de cabine te verbeteren/vervangen zodat het zou voldoen aan het gewenste confort voor onze gasten.

Begin juli was het dan zo ver en hebben we haar gekocht, na een paar weken op internet te kijken.

Daar Jaap zijn vlucht naar Novosibirsk was en hij vroeg in de ochtend aankwam, hadden we twee interessante auto’s gekozen om in die stad te bekijken. Helaas hebben we gemerkt dat de auto’s die we uitgekozen hadden veel beter leken op foto’s dan in werkelijkheid.

Dus, hebben we weer op internet gekeken, een auto die eigenlijk de selectie eerder niet heeft gehaald door het gebrek aan zitplaatsen kwam weer in beeld. Na enige discussie besloten we een bod te doen wat gelukkig werd geaccepteerd.

’s Avonds reden we terug naar Barnaul. Tijdens de reis hebben we één probleem gevonden.

Volgens de Buhanka reden we ongeveer 85 km / uur, maar volgens de Montero reed de Buhanka slechts 60 km / uur. Het bleek dat de banden de oorzaak waren, er waren 205/75/r15 gemonteerd die eigenlijk voor een Lada Niva of zo zijn. Hoewel de banden vrij nieuw zijn, zullen we ze vervangen door 31 “banden of vergelijkbare banden.

Het volgende was onze zoektocht naar meer stoelen. Ons plan is om 6 zitplaatsen te creëren, 2 stoelen waren al aanwezig zodat we er nog 4 nodig hadden. Nadat we rondkeken, vonden we een aantal tweedehands originele UAZ stoelen voor niet te veel geld.

We bezochten een winkel gespecialiseerd in UAZ, waar we een nieuw interieur, wandbekleding en plafond kochten, en enkele plastic caps om sommige niet zo mooie onderdelen te bedekken. Een nieuwe zijspiegel voor 200 roebel en een nieuw contactslot en we konden beginnen met de renovatie.

Maar eerst naar onze volgende afspraak, in de garage. Deze garage is gespecialiseerd in UAZ en de eigenaar een aardige vent. Hij controleerde snel onze auto en vertelde ons dat het een goede koop was maar dat er wel wat werk aan was.

Aan het einde van de dag konden we de auto ophalen bij de garage. We hebben een lang gesprek met de eigenaar van de garage gehad. We hebben ook ontdekt dat veel russen het heel erg leuk vinden dat een gekke Nederlander met een UAZ rijdt, we kregen korting op verschillende plaatsen, zelfs zonder er naar te vragen.

Wat hebben we nog meer gekocht? Een zonnedak, nieuwe hoezen voor de stoelen, ramen, plastic afdekkappen voor de brandstofleidingen die door de cabine lopen, wat extra zekeringen omdat er bijna geen geïnstalleerd zijn, isolatie, zonnekleppen, schuim voor het plafond en bekleding voor de muur die we tussen cabine en het bagageruimte zullen plaatsen.

De heren in de UAZ-winkel kennen ons heel goed nu: D

De oude, originele ramen lekten, dus dat moesten we oplossen. De meeste lekkages waren op de bewegende delen van de ramen. Na een zoektocht vonden we erg mooie schuiframen.
Het nieuwe plafond is geinstalleerd, tegelijkertijd met het zonnedak, om wat meer luchtstroom in de auto te krijgen (het kan ook warm zijn in Siberië :D) en wat meer licht te hebben.
Daarnaast hebben we ook hitte en geluidsisolatie aangebracht omdat de motor van de UAZ tussen de voorstoelen zit. Over de isolatielaag hebben we zelfklevend tapijt aangebracht.

Het plafond werd gemonteerd, en daarna begonnen we met het monteren van de nieuwe wandpanelen. Hoewel het model van deze auto meer dan 50 jaar oud is, lijkt het dat elke auto uniek is. Dus we moesten elk paneel aanpassen om het goed passend te krijgen.

We hebben het interieur van The UAZ volledig vervangen, en als we gasten mee willen nemen, hebben we natuurlijk genoeg zitplaatsen nodig. Voorlopig zullen we slechts 5 zitplaatsen monteren. Voor de zesde plaats zoeken we een vouwstoel, maar dit hoeft pas later.

Tijdens de reis moesten we reparaties doen zoals we verwacht hadden, maar het is natuurlijk een UAZ: D

Na de uitstapjes hebben we de UAZ geëvalueerd en veel dingen gevonden die we nog steeds willen / moeten veranderen.

  1. Motor upgrade, zodat de moter veel beter op 92 octaan zal werken, hij is nu voor 80 octaan. We hopen er wat meer PK’s uit te krijgen.
  2. De carburateur vervangen voor een efficiënter model
  3. De schokbrekers vervangen aangezien ze helemaal op zijn
  4. Reparatie of vervanging van de versnellingsbak, deze is niet gesynchroniseerd en de tweede versnelling is horror
  5. En nog veel andere kleine dingen ….

Voorlopig hebben we de UAZ in de garage geparkeerd, zodat ze de Siberische winter zal overleven.

Volgend jaar zullen we weer veel plezier hebben met haar.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Archief

Categories

Schrijf je in

Kaichi Travel

Adventure travel, nature tours to Altai – one of the most beautiful places in Siberia.

© 2017 by Kaichi Travel

Follow us

tel.: +31 645466537                             

e-mail: [email protected]